۲۸ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۷
زیباکلام؛ از عشق به کره شمالی تا تحریف تاریخ جنگ

قبلا فکر می کردم آقای صادق زیباکلام با همه احترامی که برایش قائلم مشکلش این است که زیادی شیفته غرب است. هنوز هم همین طور فکر می کنم. اما حالا متوجه شده ام بیش از آن که شیفته غرب باشد از گذشته خودش متنفر است. این عشق و نفرت وقتی در کنار هم قرار می گیرد سبب می شود تا آقای زیباکلام کلا چیزی به نام عقل و منطق را نادیده بگیرد و دِ برو که رفتی. گاهی عشق بر نفرت غلبه می کند و گاهی هم نفرت بر عشق و گاهی هم، چنان عشق و نفرت درهم تنیده می شود که اصلا معلوم نیست صادق خان چه مقصد و مقصودی دارد.

در آخرین فقره از این بازی عشق و نفرت حضرتشان مدعی شده که آغازگر هشت سال جنگ ایران و عراق، جمهوری اسلامی بوده و شخص رهبر انقلاب. یعنی حتی سازمان ملل که قاعدتا باید برای آقای زیباکلام مرجعی معتبر باشد و در صداقت و درستی اش جای هیچ شک و شبهه ای هم نباشد این جا دیگر اعتباری ندارد. چرا که این جا نفرت از گذشته بر شیفتگی نسبت به غرب غلبه کرده. آقای زیباکلام مثل بسیاری از مردم این سرزمین انقلابی بوده. مثل خیلی ها هم از انقلابی بودنش پشیمان شده. تا این جایش هیچ ایرادی ندارد. هر آدمی می تواند به چیزی معتقد باشد و بعد، از آن اعتقاد رویگردان شود. مشکل آن جاست که شما زیادی معتقد باشید. معمولا آن هایی که زیادی معتقدند بعد از آن که پشیمان می شوند زیادی پشیمان می شوند. همه مشکل در همین زیادی بودن است. زیادی یعنی اضافه. یعنی پِرت. یعنی بیش از حد معمول و معقول. حالا زیادی پشیمان شدن آقای زیباکلام کار را به جایی رسانده که می خواهد انتقامش را از دیگران بگیرد. از تاریخ. از مردم. از حاکمان. از هرکسی به جز خودش. زمانی نوشت که من دوست دارم تیم ملی فوتبال ایران ببازد. استدلالش هم این بود که ایرانی ها وقتی می برند زیادی دور بر می دارند و فکر می کنند پُخی هستند و به همین دلیل بهتر است ببازند تا حد و اندازه واقعی خودشان دستشان بیاید. بعد که با نقد دیگران مواجه شد معلوم شد از اساس مشکلش چیز دیگری بوده. در همان جنگ و جدال های قلمی کاشف به عمل آمد که جناب زیباکلام در جوانی چنان چپ زده بوده و از پس عینک ایدئولوژی زدگی به جهان پیرامونش می نگریسته که طرفدار تیفوسی تیم ملی کره شمالی بوده. توجه بفرمایید کره شمالی و نه حتی آرژانتین یا برزیل. یا دست کم اروگوئه و پاراگوئه. طرفدار کره شمالی بوده و در خیال خام خود آرزو می کرده این تیم که یک بار از سر شانس در ۱۹۶۶به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کرده بود و البته در نهایت سر و کار کل تیم به اردوگاه های کار اجباری کشیده شده بود همیشه قهرمان جهان شود. سرخوردگی از شکست های پی در پی تیم محبوب آقای زیباکلام عوض این که ایشان را سر عقل بیاورد و بپذیرد که جهان جای خیال پردازی های آرمانگرایانه نیست ایشان را به این نتیجه رسانده که همان طور که غرب در همه شئون فردی و جمعی قبله و آمال ماست در فوتبال هم حق سروری با آن هاست و جهان سومی جماعت اصلا غلط می کند از این سوداها در سر بپروراند.

حالا هم احتمالا به تاوان زیادی انقلابی بودن و حمایت از ادامه جنگ در آن سال ها می خواهد با خودش تسویه حساب کند. به همین دلیل حتی سازمان ملل را که صراحتا و آشکارا عراق را آغازگر جنگ اعلام کرده به رسمیت نمی شناسد. جالب است سازمان ملل وقتی اسرائیلِ اشغالگر را به عنوان یک کشور به رسمیت می شناسد مرجعیت دارد اما وقتی عراق را آغازگر جنگ معرفی می کند فاقد مرجعیت است. حرف های پوپولیستی آقای زیباکلام به همین جاها ختم نمی شود. ایشان برای اثبات حرف های به شدت منطقی اش به خاطره ای از ابراهیم یزدی استناد می کند. خاطره ای که در آن حاج محمود دعایی نزد امام رفته و به ایشان می گوید صدام می خواهد چندماه دیگر جنگ را شروع کند و امام به حرف های آقای دعایی اعتنایی نمی کند. اول آن که مرحوم دعایی در زمان حیاتشان چندباری این ادعا را تکذیب کردند. دوم این که فرض بر صحت ادعای آقای زیباکلام، آقای ابراهیم یزدی در همان مصاحبه مورد نظر که با حسین دهباشی انجام داد حرف های دیگری را هم مطرح می کند. از جمله این که صدام درباره جزایر سه گانه هم مدعی بود و می گفت طبق آیین نامه حزب بعث همه مسائل عربی به ما مربوط می شود. در همین مصاحبه آقای یزدی به صراحت از بلندپروازی های صدام هم سخن می گوید و این که صدام می خواست پا جای پای جمال عبدالناصر بگذارد. از این حرف ها عوامانه تر آن جاست که آقای زیباکلام می گوید ما صدام را تحریک کردیم. منظور ایشان از تحریک احتمالا حرف های تند و تیزی است که امام درباره صدام می زد. حرف هایی که کسی نمی تواند منکر آن ها شود اما مگر صِرف حرف تند زدن درباره یک کشور مجوزی است برای آغاز جنگ؟ اگر این طور باشد که هند و پاکستان باید تا به حال خاک یکدیگر را به توبره می کشیدند. اگر این طور بود که الان نصف دنیا باید با یکدیگر در حال جنگ می بودند. بمب گذاری هایی که از آغاز انقلاب در خرمشهر و آبادان انجام می شد تحریک نبود اما سخنرانی های امام تحریک به جنگ بود؟

صلاح عمرالعلی نماینده وقت عراق در سازمان ملل در گفت و گو با شبکه الجزیره روایتی را از دیدار با آقای ابراهیم یزدی وزیر وقت خارجه جمهوری اسلامی ایران تعریف می کند که گویای همه واقعیت است. در این دیدار که در هاوانا انجام گرفته صدام پس از دیدار با ابراهیم یزدی به صراحت به نماینده وقت عراق در سازمان ملل می گوید:«حالا بهترین وقت برای حمله به ایران است. این فرصتی است که شاید در طول هر قرن بیشتر از یک بار اتفاق نیفتد. این ها اهواز را از ما گرفتند. شط العرب را از ما گرفتند. مارا تهدید کردند. می خواهند انقلابشان را برای ما صادر کنند و فرصت ما الان که دچار از هم گسیختگی هستند، دچار تفرقه هستند و بینشان درگیری است یک فرصت تاریخی است که تمامی حقوقمان را از آن ها پس بگیریم و این را به تو می گویم تا خودت را آماده کنی تا به عنوان نماینده عراق در سازمان ملل یک ضربتی به آن ها بزنیم. ضربتی که تمام کره زمین صدایش را بشنود.» می توانید در گوگل سرچ کنید و این مصاحبه را ببینید. این اتفاق یک سال پیش از آغاز جنگ تحمیلی است و البته برای کسی که اهل تاریخ و تحقیق باشد شواهد بسیار است. صلاح عمر العلی در یک گفت و گوی مفصل تر با غسان شربل روزنامه نگار نامدار لبنانی در این باره سخن گفته است که متن آن نیز منتشر شده و در دسترس است.

اگر صادق زیباکلام این مستندات را دیده و هم چنان بر یک داستان عامه پسند سخیف اصرار می ورزد که بدا به حال او که نمی تواند بر لجاجت و غرض ورزی های شخصی اش غلبه کند و اندکی انصاف را پیشه خود سازد. اگر در مقام یک استاد دانشگاه که تاریخ و سیاست درس می دهد این چیزها را ندیده بدا به حال ما که او را جدی می گیریم و اصلا حرف هایش را در رسانه ها انتشار می دهیم. من صادق زیباکلام را دوست می دارم. خودش هم این را می داند. باور کنید اگر پای بچه های جنگ در میان نبود اصلا وارد این بحث نمی شدم. او از دست جمهوری اسلامی شاکی است. ظاهرا از دانشگاه اخراج شده و به خودش حق می دهد با هرچه جمهوری اسلامی موافق است مخالف باشد و با هرچه جمهوری اسلامی مخالف است موافق. به من هم ربطی ندارد. یک جورهایی از خجالت هم در می آیند اما این جا بحث بچه های جنگ است. حکمرانی غلط باعث ذبح بسیاری از مفاهیم قدسی و ارزشی شده. اما خیلی زور دارد صادق زیباکلام که دعوی میهن پرستی و ایران دوستی دارد زمینه بی احترامی به شریف ترین بچه های این سرزمین را فراهم آورد. این حرف مفت که ایران آغازگر جنگ بوده تبعات دارد. فردا می گویند آن ها که جانشان را کف دستشان گذاشتند و برای حفظ این آب و خاک سلاح به دست گرفتند مشتی ساده لوح بودند که برای تحکیم پایه های قدرت عده ای جنگ طلب خونشان را هدر دادند. چند صباح دیگر می گویند اصلا هرچه مصیبت داریم زیر سر همان هایی است که رفتند تا...بله. این ترهات را پایانی نیست. آقای زیباکلام می تواند برای به دست آوردن دل عامی چند و گرفتن لایک و فالوئر هرچه دلش می خواهد بگوید اما بهتر است موضوعی دیگر برای مقاصد خودش انتخاب کند. آن بچه ها هنوز هم سند شرف و هویت ما هستند. خیلی ها با خون آن ها کاسبی کرده اند و می کنند، لطفا شما پایتان را کنار بکشید آقای زیباکلام.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1900812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 105
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AU ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    چرا دوست دارید واقعیت را نادیده بگیرید؟ واقعیت تلخ را بپذیرید. صدام با شاه هم مشکل داشت ولی هیچوقت به ایران حمله نمی‌کرد تا اینکه خودمان با تحریک مخالفانش برای شورش، به صدام بهانه ‌کافی را دادیم. و مهمتر اینکه با همین منطق کشورهای زیادی را پشت خودش جمع کرد. از کشورهای عربی تا غربی و شرقی. و اصلا فرقی نمی‌کند که شما درست می‌گویید یا آقای زیباکلام. واقعیت این است که آنها به کشور ما با حمایت تمام دنیا حمله کردند و باز هم ما را در دنیا به عنوان طرف محق نمی‌شناختند و همه نوع کمکی به صدام کردند و دست آخر ما ماندیم و میلیاردها دلار خسارت جنگ و هزاران شهید و مفقود و جانباز و شهرهای شیمیایی و ... سوال اصلی این است که می‌توانستیم طوری رفتار کنیم که صدام نتواند به ایران بعد از انقلاب حمله کند!؟
    • مجید IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      ما می توانستیم به گونه ای رفتار کنیم با این ادعا که ما آغازگر جنگ بودیم خیلی تفاوت دارد. علاوه بر این صدام در زمان شاه هنوز کاره ای نبود که جنگ راه بیندازد. وقتی قدرت را به تمامی به دست گرفت ماجرا متفاوت شد. بعدش هم خود صدام می گوید من همه عمرم مترصد چنین موقعیتی بودم آن وقت شما بازهم می گویید آغازگر جنگ ایران بوده. بگویید دقیقا به چه چیزی اعتقاد دارید تا ما با همان معیار با شما حرف بزنیم
    • AU ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      من نگفتم آغازگر جنگ ایران بوده هرچند گه هرکس که ماشه را میچکاند لزوما آغازگر جنگ نیست. مگر بحث بر سر کلمه آغازگر جنگ است؟ جنگها از رفتارهای قبل از آنها شروع می‌شوند و اصولا دلایلی دارند. خیلی‌ها کارها اصولا منازعه را بدون اقدام نظامی شروع می‌کنند. تحریک به شورش، جدایی‌طلبی، خرابکاری، ترور، ... تا جایی که یک طرف تصمیم می‌گیرد اقدام نظامی کند. ضمن اینکه اگر ما هیچ نقشی نداشته ایم چرا پس یک نتوانسته اند جلوی یک ائتلاف جهانی در جنگ علیه ما را بگیرند؟ یعنی شما می‌گویید این همه کشور منطقه از قیافه ما خوششان نمی آمده یا نمی‌دانسته اند که صدام یک دیکتاتور خونریز است؟ نخیر. آنها میدانسته اند اگر تحریک مخالفانش برای براندازی صدام نتیجه بدهد، پس فردا نوبت بحرین است، بعد نوبت اردن است، بعد ... حرف اصلی هم در آن مناظره همین است که بحث صدور افکار و عقاید به بقیه کشورها جرقه خیلی از مشکلات را زد.
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      56 26
      این تحلیل های آبدو خیاری مال فضای مجازیست که با یکی دو کلیپ چنین توهماتی را متاسفانه به مردم قالب میکنند. ببخشید کی گفته زمان شاه با ایران مشکل نداشت؟ اون زمان هم جنگ شد. درضمن کویت هم صدام رو «تحریک» کرد که به اونجا هم حمله کرد؟
    • مهران IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      جناب مجید خان به خاطرات سفیر ایران در عراق مراجعه کنید تا متوجه بشید ایشون چقدر اخطار داده بود که دارید بهونه دست عراق می دید ولی کو گوش شنوا هدف آزادی مردم عراق تعیین شده بود عکس العمل صدام طبیعی بود
    • ایوب IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      98 29
      جناب آقای موسوی، بنده همه مقالات شما را در خبر آنلاین پیگیری می کنم و تقریبا در همه موارد موافق و طرفدار شما بکده ام. در اینمورد هم در خصوص آغازگر جنگ شکی نیست و جای بحث ندارد. اما انتظار داشتم به این بهانه در این مقاله به مورد مهم ادامه جنگ و طولانی شدن آن هم بپردازید. بسیاری بسیاری از از مشکلات و معضلات جامعه امروز ما حاصل همان اصرار بر ادامه جنگ از طرف ایران بود. حداقل 14 سال نه تنها نساختیم بلکه ویران کردیم و کشته دادیم. بیش از آن باز هم به جای پیشرفت مشغول ساختن خرابی ها بودیم. لطمات اجتماعی و ظهور نسل سهمیه ای ها و مدیریت اکنون اقتصاد و سیاست کشور بدست ایشان و بسیاری دیگر از گره های کور امروز کشور ریشه در همان طولانی شدن جنگ دارد که بی تردید مقصرش ما بودیم. در نهایت بعد از 8 سال هم جام زهر نوشیدبم که ای کاش بعد از خرمشهر با جام شربت و پیروزی واقعی پرونده جنگ را بسته بودیم. از شما تقاضا دارم یکبار به طور مفصل به این موضوع بپردازید. با سپاس
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      50 18
      دوست گرامی من هم از سیاست‌های نسنجیده بی و در پیکر جمهوری اسلامی ایران، بویژه وضع دردناک اقتصادی مردم، بسیار رنجیده‌ام و امیدی هم به اصلاح آن‌ها ندارم.اما، اگر می‌خواهید از چه‌گونگی آغاز جنگ و زمینه‌های حمله‌ی عراق بدانید کتاب‌های خوبی در این باره هست یکی از آن‌ها کتاب« نقد تحریف مدرن امام خمینی» نوشته‌ی آقای عطاالله مهاجرانی است که بر اساس اسناد رسمی دولت انگلستان نوشته شده است.ضمن آن که سازمان ملل متحد سرانجام در قطع‌نامه‌‌ی ۵۹۸ عراق را رسماً آغازگر جنگ اعلام کرد.یک بام و دو هوا که نمی‌شود.
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      43 71
      صدام از ابتدای دهه پنجاه درصدد فراهم آوردن اسباب حمله به ایران بود. اگر دنیا از صدام حمایت کردند به خاطر این بود که گاو شیرده آن ها یعنی ایران و نفت ایران خصوصا بعد از انقلاب اسلامی و استقلال ایران از دستشان خارج شد. هزینه کردند تا صدام علیه ایران جنگ کند و ایران و نظام نوپا را واژگون نماید که به لطف خداوند محقق نشد. از خداوند می خواهم چشم بینا عطا نشناسد تا حقایق روشن و درک شوند نه این که تفسیر رای های غلط صورت گیرد
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      61 5
      سیاست کثیف که فقط آسیب های آن به مردم عادی می‌رسد و بس
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      29 48
      صدام عددی نبود که کشورهای عربی را پشت خودش جمع کند این کاخ سفید بود که آتش بیار معرکه شده بود برای تجمیع کل دنیا برای جنگ با ایران . همان کار را در ایجاد و حمایت از داعش هم انجام داد . آمریکایی ها همیشه سیاست شان این بوده و هست .
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      31 32
      این پرچم استرالیا، کار رو از ماله رد کرده و به قیرگونی رسیده. استاد میتونید جنگ روسیه و اوکراین، کشتار 6 میلیون یهودی در هلوکاست، یا خیلی دور نریم، ساقط کردن هواپیمایی 752 اوکراینی رو هم با همین منطق آبکی برامون تحلیل کنید مستفیض بشیم؟ با این منطق آبکی، مقصر این اتفاقات، اوکراین، یهودیان اروپا و آمریکا هستند، و نه روسیه، نازی ها و اپراتور تور ام1! راستی مگه عربستان و اسرائیل با این هزینه های هنگفت، مشغول تحریک برخی در داخل ایران نیستند؟ پس بهشون حمله بکنیم اوکیه دیگه! بماند که از منظر UN و طبق سخنان خاویر پرز دکوئیار، عراق آغازگر جنگ و متجاوز بود. لطف کن این خزعبلات رو توی همون گروه های داغون و عقب مانده تلگرامی و واتساپی و خزعبلات توییتر فارسی نگه دار.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      24 9
      صدام با شاه هم مشکل داشت، ولی دلیل حمله نکردنش این بود که بوی ضعف به مشامش نرسیده بود که انقلاب و پیامدهای طبیعی بعدش این سیگنال رو براش فرستاد. صدام هم فکر میکرد به سرعت توی جنگ پیروز میشه و طبیعیه که وقتی فکر میکنی به سرعت توی اون جنگ پیروز میشی، طرف مقابل رو ضعیف تر از اون حدی میدونی که بتونه توی مملکت خودت انقلاب راه بندازه! هموطن نگرانت شدم واقعا، با این توان نازل فکری، توی استرالیا چجوری گذران زندگی میکنی؟
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      19 9
      مهران جان دلبندم؛ میگند طرف رفته بود از یکی اسب قرض بکنه، اون یکی بهش گفته بود اسب دارم، ولی سیاهه، گفته چه ربطی داره، اونم برگشته گفته وقتی نمیخوام بهت قرض بدم همین بهونه بسه! کالین پاول ملعون یادت رفته (البته شخصا بعید میدونم اصلا بشناسیش) که اومده بود یک ویال دستش گرفته بود و میگفت این ویال سیاه زخم هست که عراق داره به عنوان سلاح بیولوژیک کشتار جمعی ازش استفاده میکنه، پس باید بهشون حمله کنیم؟! ولی بعد از حمله و کشتار بیش از 1 میلیون عراقی که اکثرشون هم غیرنظامی بودند، گفتند که این بهانه ها از بیخ مزخرف بوده.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      29 3
      نخیر جناب ۱۴:۲۳ به این راحتی نیست. مشکل امثال شما و نویسنده اینه که همش دنبال یک مقصر، یک شروع کننده جنگ و کلا یک نفر می‌گردید که کاسه کوزه ها را روی سرش بشکنید. بله عربستان و اسرائیل مشکل ایجاد می‌کنند ولی این به شما اجازه نمی‌دهد که حمله کنید. همچنان هم که کسی نمی‌گوید که صدام حق داشت حمله کند! بحث اینست که ما هم در جنگ مقصر بودیم. بله اوکراین هم وقتی هشدارهای روسیه در مورد گسترش ناتو را نادیده می‌گرفت مقصر بود ولی باز هم این حقی به روسیه نمی‌داد که حمله کند. و بالاتر از این حرفها فرقی نمی‌کند که جه کسی مقصر بود. مهم اینست که هزینه افکار بعضی ها را همه مردم میدهند.
    • خسروپرویز IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      22 7
      تمام دانسته های شما از مخالفین نظام جمهوری اسلامی و امثال زیباکلام است وقتی صدام علنا اعلام میکند خدا در مورد خلقت سه موجود اشتباه کرده مگس ها، یهودیان، ایرانیان ، خودمان بهانه بدستش دادیم ، زمانی که بختیار آخرین نخست وزیر ایران در تماس تلفنی یا حضوری با صدام ، از صدام میخواهد به ایران حمله کند در عوض شهرهای خرمشهر و آبادان.... را بزای خودش بر دارد و حتی کمتر از یکماه می تواند تهران را فتح کند و اگر در این جنگ سه میلیون نفر ایران کشته شوند طبیعی است،خودمان بهانه به صدام دادیم، اگر ما بهانه جنگ را به صدام دادیم او قرارداد الجزایر را پاره نمیکرد و نمی گفت دیگر به این قرارداد پایبند نیستم، در عوض میگفت چون ایران مردم عراق را تشویق به انقلاب میکند مجبور به جنگ با آنها هستیم خاطرات صدام را اگر بخوانید خواهید فهمید که تنفر صدام از انقلاب ایران نبود بلکه تنفر او از مردم ایران بود کاش بیشتر از صدام میدانستی تا کمتر به کشور و مردم خودت انگ نمی زدی
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      7 5
      سرکار یا جناب 16:39، الان شما چه حرف تازه ای زدید دقیقا؟! من هم گفتم که اگر اوکراین روسیه رو تحریک نمیکرد، جنگ اوکراین و روسیه اتفاق نمیفتاد و اگر آمریکا سردار سلیمانی رو ترور نمیکرد، ساقط کردن هواپیمای 752 هم اتفاق نمیفتاد، ولی هیچکدوم از اینا روسیه و اپراتور تور ام 1 رو تبرئه نمیکنند.
    • مهدی IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      9 8
      اتفاقا فشاری که اونا از انقلاب ایران خوردن باعث شد که از طریق عراق حمله کنند
  • علی IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    80 4
    ای کاش همه ما یاد بگیریم بی حب و بغض حرف هایمان را بزنیم. روشنفکر اگر برای تشویق مخاطب و به قول شما لایک و فالوئر حرف بزند باید فاتحه اش را خواند.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      27 45
      فاتحه رو به این دلیل باید خوند که بعد از نیم قرن که از انقلاب میگذره ، یک نفر که در اون موقع انقلاب هنوز به دنیا نیومده بود ، از کسانی که انقلاب کردند ایراد و عیب پیدا میکنه
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    27 50
    با نظرات شما موافقم. زیباکلام از نظر من شخصیت خیلی باسوادی هست اما هر چه زمان گذشت، منطق او کمرنگ‌تر شد. همچنین به نظرم هزینه ای که از خودش در طی سالهای اخیر برای انتخابات کرد و نتیجه برای او قابل قبول نبود، پشیمانی بزرگی برای او داشته که باعث شده عصبانیت و پوپولیسم در او به حد اعلا برسد. طبیعی است که منطق نمی تواند با اینها جمع شود. به عنوان کسی که روزگاری مثل خیلی از هم نسلان خود از نظرات روشنفکرانه زیباکلام استفاده می کردم، متاسفم که فردی در جایگاه او اینقدر از منطق فاصله بگیرد. برای اشان آرامش بیشتر و بازگشت به عقلانیتی در جایگاه ایشان آرزومندم.
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      29 20
      زیباکلام باسواده!! سیزده به در مدت هاست گذشته ها دوست عزیز
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    30 22
    دمت گرم عالی بود.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    50 9
    خدمت اون بزرگواری هم بگم زمان شاه صدام چند بار شاخ شونه کشید و هارت و پورت کرد ولی به لطف حکومت تحت حمایت آمریکا و ارتش سرپا جرات نکرد حمله کنه. وگرنه همون موقع هم اگر میتونست لحظه ای درنگ نمی کرد. ضمنا عزیز جان زمان سامورایی ها هم برای جنگ از چند قبل وقت مقدمه چینی میکردن و دنبال بهانه بودند.چه از نظر سیاسی چه از نظر تدارکات. مگه میشه فقط بخاطر تحریکات ما کل ارتشش رو راه بندازه برای جنگ؟ صدام هر چقدر وحشی و ضدایرانی بود ولی اصلا نه احمق بود نه عجول.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    40 18
    البته یکی از مشکلات زیبا کلام جدا از من من کردناش شلوغ کردن و گاه قدر غلو گویی است ولی در کل او انسانی به واقع با معلومات و کوشا جهت روشن دیدن و گراینده به انصاف و فهم دقیق پدیده ها است ....قرار هم نیست شخص پژوهشگر همیشه خدا دقیق و درست و بی خطا نظری بدهد
    • اسکندر IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      13 10
      اگه به مصاحبه ی۲۰ سال پیش زیبا کلام با نشریه دانشجویان کرد ساکن تهران مراجعه شود ثابت میشود که او مشوق تجزیه طلبی بوده و هست و آقای موسوی هم ، هم به نعل کوبیده وهم به میخ!
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    66 12
    با فرض اینکه عراق را آغازگر جنگ بدانیم آیا با گذشت ۳۶ سال از جنگ توانسته ایم یک دلار از کشور دوست و برادر عراق بگیریم .
  • حمید IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    26 71
    سلام اگر این حرفهای آقای زیباکلام در دمکراتترین کشور ها هم بیان میشد قطعا بازداشت میشد. آقا جان ناراحتی و کینه از جایی دیگر داری چرا تاریخ را تحریف میکنی تا اثبات کنی هر اتفاقی در جمهوری اسلامی افتاده غلط بوده! بابا جان حتما خاطرات اسدالله اعلم را خوانده ای و دیده ای که در نوشته هایش ترس از ارتش عراق موج می‌زند.یا دلیل اصلی صدام برای انعقاد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و..... قدری انصاف هم خوب است.
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      47 10
      منظورت از دموکرات حکومت طالب و کره شمالیه؟ یا چین و روسیه؟
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      0 0
      حسین دولت آبادی از قزوین! اگر غیر از اینستاگرام و تلگرام منبع اطلاعاتی دیگری می‌داشتی لابد خبر داشتی که روژه گارودی را در فرانسه به خاطر زیر سوال بردن روایت رسمی از جنگ جهانی به زندان انداختند.
    • آریایی IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      1 0
      جناب استاد حمید شما که کارشناس مسائل هستی میشه بفرمایی هدف صدام از قبول قطعنامه الجزایر اگر عجز و ناتوانی در برابر شاه نبود پس چی بود!؟
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    56 43
    من هم موافق گفته های زیبا کلام هستم اگر طبق گفته شما گفته باشد من وخیلی دیگر دوست داشتیم وداریم تیم ملی جمهوری اسلامی ببازد جنگ را عراق شروع کرد ‌اما عامل اصلی فتنه های ایران باعث شد .صدام بارها به ایران پیشنهاد مذاکره وحل موضوع را داد ولی ایران بدنبال سرنگونی صدامی بود که اولین کشور ی که ایران را برسمیت شناخت
    • حتما مستند ایکسونامی رو ببینید IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      24 36
      همین که میگی دوست داریم تیم ملی ببازه ذات خودتو نشون دادی
  • پدرام IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    19 17
    من نظری ندارم اما تویی که همچین انشأ نوشتی تاحالا شد بری بیمارستان اعصاب روان جانبازان و یک صرافی ازشون بگیری ویا ببینی آنهایی که رفتند به کام شیرین برای یکسری علتها و معادلها حالا وضعیت آن دسته از مجروحان جنگی چگونه هست به صورت افتخاری 24ساعت در خدمت آنها باش اوضاع آنها را ببین اصلا می‌دونستی آنها بیشتری نیاز به داروی خارجی دارند که نیست تحریم هستیم پس پای جانباز هشت سال جنگ را وسط نکش برای خراب کردن شخصی.همین
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    23 1
    خداوند عاقبت همه را بخیر فرماید خود شیفته نشویم.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    21 38
    بازهم دکتر بی بی سی کلام.
  • فرزاد IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    30 17
    مقاله منصفانه ودلسوزانه با رعایت احترام وبودبدور از حب وبغض قابل تحسین است به امید اینکه همه در قلم وزبان ورفتار منافع ملی مملکت عزیز خود را پاس بداریم
  • مرتضي IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    37 19
    دست شما درد نكنه اقا سيد جواد با اين متن،تنها وتنها چيزي در تمام سال هاي زندگي چشمانم رو پر اشك ميكنه ديدن صورت معصوم وماه جوانان اين سرزمين درمستند هاي جنگه،با صميمي ترين رفيقم سر دقيقا همين جمله(خميني جنگ رو شروع كرد)بدترين وبلندترين بحث را داشتيم،سه ماه پيش بود،همين الانم كه در استانه جنگ بوديم هم ما تحريك كرديم؟يا اسراييل؟خميني يا صدام؟عزيزان بزرگوار،در تمامي جوامع غربي كه پرچم داور دموكراسي هستند هيچ نوع تحريكي غيرجنگي رو عامل جنگ نمي دونن،روزانه همديگر راتحريك ميكنن،اما اولين حركت جنگي رو تجاوز قلمداد ميكنن ،تحريك واجرا دو مقوله جداست براي كسب امتياز،مقصر دعوا هميشه در همه جاي جهان اوني كه اولين تجاوز انجام ميده، ممنون از قلمت در سكوت كركننده اين چند سال در مقابل پديده (خود ويران پنداري ايرانيان)ممنون بازم
  • dayani IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    30 12
    در اواخر نوشته شما هم احساساتی برخورد کردید، بسیاری از بچه های جنگ، حالا آن گونه نمی اندیشند، همانگونه که حمله کنندگان به سفارت آمریکا آنگونه نمی اندیشند. بالاخره ایراداتی در کار بوده است، باهم صحبت کنید نه دعوا
  • نرایمان IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    37 13
    استاد گرامی تشکر. لا اله را خوب گفتی الا الله را نگفتید. ادامه هشت سال جنگ با چه منطق قابل بررسی است؟ اگر این آخری را بتوانید توجیه کنید ، قسمت اول احتیاجی به اینهمه قصه ندارد.
  • احمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    12 22
    صادق زیبا کلام که من هم برایش احتام قائل هستم از بودن و رفتن همان جوانان در حال حاضر نفس می‌کشد و فارسی سخن میراند و اجازه سخنوری دارد و چنانچه آنان بودند عده‌ای بی شرف هرگز نمی‌توانستند بر مسند قدرت باشند و بر گرده مردم سوار
  • فاطمه مکفی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    48 25
    جناب موسوی با همه احترامی که برای شما قایلم باید خدمتتون عرض کنم که بله آغاز گر جنگ ایران وعراق ما بودیم کاش میشد فایل صوتی پاسداری را که خرداد ۵۸ در بغداد به دلیل جاسوسی برای جمهوری اسلامی دستگیر شده بود میشنیدید جنگ هشت ساله به دلیل نفرت شخصی شروع شد همیشه که جنگ با توپ وتفنگ شروع نمیشه با جاسوس فرستادن وتحریک کردن هم شروع میشه
  • کاهر BE ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    8 3
    ممنونم.
  • نگار IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    10 18
    عالی بود
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    11 12
    بابا دمت گرم. بعضی نوشته های قبلیت رو که خونده بودم به نظرم خوب نیامد اما این یکی رو گل گفتی.
  • تورج IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    10 20
    گیرم که تو راست میگی و زیباکلام فلان است و بیسان ! جالا تو دیواری کوتاه تر از دیوار زیباکلام پیدا نکردی !
  • محمود IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    22 30
    تقریبا این اواخر اعتبار زیباکلام به طور کامل مضمحل شده، حتی میبینم اطرافیانم که زمانی تک تک جمله های زیباکلام رو چنان سرمه به چشم میکشیدند(!) الان میگن این بنده خدا رد داده دیگه!
  • Sharukh US ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    16 26
    لطفا پیام بنده را چاپ کنید درود درود بر جناب آقای موسوی که عین حق مطلب را ادا نمودند وقتی خوده مقامات نظامی عراقی و سازمان ملل رژیم بعث عراق را آغازگر جنگ معرفی کرده دیگر حرفهای صادق زشت کلام پشیزی ارزشی ندارد
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    19 9
    این آقائی که گفته چرا دوست دارید واقعیت رو نادیده بگیرید ما بهونه دست عراق وصدام دادیم وچرا در زمان شاه به ایران حمله نکرد ....بهتره ایشون برت تاریخ بعد از انقلاب از طریق اخبار اون زمان دنبال کنن ‌بعد از انقلاب شیرازه ارتش ونیروهای مسلح ایران از هم پاشید در کشور بلا فاصله یک هفته بعد از پیروزی انقلاب قائله کردستان با تحریک صدام شروع شد .بعدش قائله خلق عرب به سرکردگی شبیر خاقانی و درگیری خونین در خرمشهر وآبادن با تحریک حزب بعث وآتش بیاری بعثی ها ووووووبعدش ترکمن صحرا وبعدش قسمتی از عشایر فارس به سرکردگی خرو خان وعناصر خان وتقریبا وتجاوزات مکرر مرزی عراق در طول تقریبا یک سال ونیم تا تجاوز آشکار صدام .تاریخ رو بخونیم
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    47 13
    اگر انقلاب نمیشد. جنگ هم نمیشد.
    • ناشناس IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      25 21
      اگر عمه‌ات سبیل داشت عموت بود
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    27 1
    من نه زیادتاریخ بلدم ونه جامعه شناسی ولی طبق استناد شما یکی ازعلل فرصت صدام جهت حمله به ایران تفرقه ودرگیری بین خود ایرانی ها بوده حداقل این برای مسئولین وروشنفکران ما درس عبرتی شود حهت کنارگذاشتن اختلافات و پیوند وهمبستگی ملی تا دیگر بارتاریخ تکرارنشود ودرپایان درود برروح پاک شهدا ودرود برجانبازان جنگ
  • ناشناس IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    19 3
    بلاخره غرامت جنگ و از عراق میگیرن این مسئولین یا اینکه بیخیال شدن و بخشیدن از سر کیسه خلیفه.
  • مهدی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    9 12
    دکتر گاهی ما رو به یاد حکایت مارادونا رو ول کن بچسب به غضنفر...می اندازه
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    8 12
    خودت رو ناراحت نکن ، پریشانگویی در ایرانیها ناشی از سردرگمی هست . خیلیها پشیمان هستند از گذشته خودشان .
  • سعید ترک IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    4 17
    گریختن از دوست و کینه دوست به دل گرفتن و ارادت و محبت داشتن به دشمنان در ما ایرانی ها هست و آقای زیباکلام هم یکی از این ایرانی هاست . تعجب نباید کرد . اگر ملت ایران را مظلوم فرض کنیم برخی از ایرانی ها مظلوم کش خواهند بود!! کشورمان در طول تاریخ در دنیا جزو بدهمسایه ترین کشور هاست . هر جا کشورهای همسایه احساس کنند دولت مرکزی آماده نیست و ضعف دارد حمله خواهند کردو کماینکه همیشه هم این کاررا انجام داده اند . عقلای کشورمان بر روی مولفه های بازدارنده خیلی کار کرده اند و حتما هم کار خواهند کرد .
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    23 2
    سلام جناب موسوی واقعیت اینه که ما هم فرصت انقلاب را فرصتی تاریخی می‌دانستیم که کل حکومت های منطقه را که اون ها رو ارتجاع منطقه مینامیدیم سرنگون کنیم . صدام جلو افتاد ارتجاع منطقه هم پشتش .
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    13 7
    علت بیثباتی فکری و اجتماعیی که الان درش هستیم اینه که ایران یک کشور بی ثبات هست . در یک قرن اخیر ،اگر کسی تونست یک دهه پیدا کنه که در اون دهه ، یا جنگ یا انقلاب ( سیاسی فرهنگی ، اقتصادی) درش رخ نداده بود ،من دیگه نظر نمیدم . از یک کشور بی ثبات انتظار چه توازن و تعادلی در گفتار و رفتار روشنفکرها داریم ؟
  • محمد معرفت IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    10 14
    احسنت براین قلم و هزاران درود به روان پاک بهترین فرزندان این آب و خاک که تا ابد مایه سرافرازی ایران و ایرانی هستند
  • فضول باشی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    13 14
    سید جواد، عاشق قلمت و عاشق انصافت هستم و این که در نوشته هایت فقط حق را در نظر میگیری. درود خدا و صدیقین بر تو.
  • مقدم IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    10 16
    جواد عزیز ! این امثال کاظم کذیبی ند که با خون سرداران سربداری که سند شرافت و هویت سربلندی این ملت ند کاسبی و بازی می‌کنند نه امثال این صادق خان ها . هزاران ازین دست نظرات و اظهارات گفته و بیان شده ، اما به هیچ گوشی فرو نرفته . ولی لکه ننگی که کاظم خان ها به بار آورده ند گندش دنیا را فرا گرفته و میلیون ها نفر را آلوده کرده . اذا فسد العالم ، فسد العالم
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    9 9
    زیبا و منصفانه👏
  • جانباز IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    12 14
    واقعا لذت بردم از دفاعیات آقای موسوی محترم در مورد مسائل مغرضانه زیبا کلام . همیشه تحلیل های جناب موسوی سربزنگاه برجک طرف و از کار میندازه ! استاد دانشگاه ایران و این . . .
    • سفیر IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      6 4
      فقط چیزی که غرب زده هامیتونن علم کنن میگن کار خودشون هست.این کار خودشون هست شده یک فکر برای مثلا با سوادها.والله ک ام عقل حکم میکنه که کشو ی که در گیر جنگ داخلی واول انقلابش هست بیاد سرود جنگ بخونه.اونم درگیری در کردستان واستان گلستان وسیستان بلوچستان ووووووو مجاهدین خلق در شمال وشیراز وووووو د ست قضاوت کنید هرچی باشه وطنمان هست.
  • یاسر IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    14 17
    اون ابله هایی که میکن چرا جنگ هشت ساله طول کشید اول بعد خرمشهر هنوز مناطقی از ایران دست صدام بود دوم صدام هیچوقت صلح نمی‌خواست بلکه آتش‌بس که تجدید قوا کنه، حتی بعد از صدور قطعنامه سازمان ملل و پذیرفتن ایران ،فکر کرد ایران ضعیف شده بنابراین دوباره حمله کرد اما با مقاومت سریع رزمندگان ، عقب نشست ، این آدم صلح میکرد؟؟!!!
    • حسینی قزوین IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      13 8
      ابله تو هستی که چشم رو بستی و دهان گشادت را باز کردی. کشورهای عربی حتی حاضر به پرداخت خسارت بودند. امام هم راضی به صلح بود اما امثال محسن رضایی و ....رای او را زدند!!
  • احمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    21 8
    اینکه سازمان ملل میگوید عراق آغازگرجنگ بوده بله درسته ازلحاظ فیزیکی جنگ‌ راعراق آغازکرده ولی چه کسی عراق راتحریک کردبه ایران حمله کند سازمان ملل چیزی دراین باره نمیگوید امام خمینی فروردین ماه سال ۵۹ ارتش ومردم عراق رادعوت به قیام کرد صدام حسین بلافاصله درتدارک جنگ شد مقدمات آن رافراهم کرد ولشکرها مجهزوآماده تااینکه درشهریورهمان سال به ایران حمله کردروزنامه کیهان واطلاعات فروردین ماه ۵۹رابخوانیداین هم مدرک
    • محمد IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      18 6
      بابا تو دیگه خیلی نابغه ای. یک بار مطلب رو درست بخون. میگه صدام سال ۵۸ آماده جنگ با ایران بوده. به اطرافیانش هم گفته. یک سال قبل از جنگ. اون وقت تو می گی امام خمینی فروردین ۵۹ ارتش و و مردم رو دعوت به قیام کرد؟ فقط می خوای نظر بدی؟ خب یک بار مطلب رو هم بخون محض رضای خدا
  • بهلول IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    10 6
    زیبا کلام باد به هر طرف ببازد به همان طرف نیز غش میکند وای بهرحال دانشجوی های وی
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    19 12
    زیبا کلام مسائل رو بدون تعارف و رک مطرح میکنه و به مذاق خیلی ها خوش نمیاد
  • ارشک IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    14 7
    زیبا کلام اوجا که می خواد از سیاست ایران نسبت به اسرائیل انتقاد کنه از سازمان ملل مایه می گذاره ولی اینجا حرف سازمان ملل رو قبول نداره که عراق آغازگر جنگ بوده است
  • محمدی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    20 17
    تا حالا زیبا کلام دروغی نگفته وتحلیل هاش هم درست بوده
    • سعید US ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      12 9
      این که محمدرضا پهلوی کشتار نکرد، دروغ نیست؟ یا ستایشهایی که از رضاخان کرده دروغ نیست؟ برای هر دو کتاب هم نوشته!
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    7 3
    قلمت طلا
  • بی نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    11 3
    حکومت بعث عراق همیشه در پی حمله به ایران بود ولی قبل از انقلاب از قدرت تجهیزاتی ارتش ایران درهراس بود ،باوقوع انقلاب از آشفتگیها سوء استفاده کرد وبه امید فتح یک هفته ای ایران حمله را آغاز کرد ،شاید ازنظر محاسبات نظامی فکرش درست بود ولی حساب یک چیز را نکرده بود آن هم غیرت ملی ایرانی ها بود ، رزمندگان انسان‌های بزرگی بودند که از عزیزترین چیز یعنی جانشان گذشتند تا این ملک وملت ودین زنده بماند،افراد به هر علتی ممکن است بازژیم کشورشان مخالف باشند ولی به عنوان مخالفت بارژیم دست دوستی با دشمن کشور دادن خیانت به ایران است ، صدام دشمن یک مسئول خاص بود ، دشمن ایران بود ،بهترین جوانان این آب وخاک را به خاک وخون کشید ،شهرهای وطن ماراویران کرد ، حرفهای امثال زیباکلام ارزشی ندارد ، درتمام دنیا برای نیروهای نظامی شان که بخصوص در جنگ بوده اند حتی جنگ‌های استعماری مثل جنگ ویتنام ارزش واحترام بسیاری قائل هستند ، اگر آنها نبودند ماهم نبودیم ،ازمملکت هم چیزی باقی نبود، بدی ‌فساد مدیران ومسئولین به آنها چه .
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      13 5
      این چیزهایی که شما میگید حرفهای زیباکلام رو نقض نمیکنه. کسی هم در فداکاری مردم ایران شکی نداره. به نظر صحبت زیباکلام بیشتر در مورد هزینه سازی برای کشور به خاطر تفکرات ایدئولوژیک هست که در حالت کلی درست داره میگه.
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      3 8
      بله 16:44، کاملا با شما دوست متفکرم موافقم؛ تفکرات ایدئولوژیک آمریکا هم باعث شد 3000 نفر توی برج های دوقلو بسوزند.
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    12 4
    آقای زیبا کلام رو مطمئن نیستم ولی شما حتما مصداق سخنت هستی. در صحه ی کلام آقای زیبا کلام همین جمله بس که قانون اساسی ما صدور انقلاب جزو بندهایش هست. چه کشوری بهتر از عراق انشالله خدا به شما شفای حق بینی عطا کند.
  • معتمدی US ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    15 1
    جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود.
  • جواد IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    11 4
    بصورت رسمی و تایید سازمان ملل عامل شروع جنگ عراق بوده و قطعا امثال زیبا کلام اینو قبول دارن ولی منظور آنها انگولک صدام و تحریکش برای جنگه که باعثش شیپورهای انقلابی از طرف رجول سیاسی آن زمان ایران بود که منطقا باید پذیرفت!!
  • فرشاد IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    4 3
    درود،سید 👏
  • ناشناس IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    4 14
    کمتردروغ بنویسید. مسبب جنگ ایران و عراق ، غرب با همکاری و حمایت مالی دو کشور عربی عربستانو کویت .که خود تحلیل گران عرب که در آمریکا کار میکردند و حوادث را ساعت به ساعت می نوشتند در روزنامه ها ثبت می کردند گفتند. دروغ بس است. اکثریت اخبار و حتی نوشته های در گوگل در رسانه ها غیره، و اخبار اینترنشنال نیوز ، فاکس نیوز، بی بی سی نیوز حتی اخبار شبکه ها اکثریت دروغگو و اخبار دروغ برای از بین بردن جمهور ی اسلامی و منتفر کردن مردم از کشورشون. اما دیگه خیلی چیزا برای ما رو شده و ما می دونیم که چی دروغ چی نه دیگه ساده نیستیم که هر خبری باور کنیم.حتی دانشجویان و جوانان های غرب هم الان از این مطلع شدند و متوجه شدند که کشورهایشان همش اخبار دروغ به مردمش میده
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    12 4
    جنگ دلایل متعدد داره یکی از آنها می تواند تحریک صدام باشه دوم تفرقه نابودی ارتش بدست شورشیان بود وسوم تحقیر تاریخی صدام در دوره شاه فقید
  • محمد طبیب چی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    3 7
    سلام . با آنکه حرفهای زیباکلام را همیشه پسندیده ام ، اما با تمام سخن های نویسنده ، مو به مو ، موافق و استدلال هایش قابل قبول است . من هم آن مصاحبه حضرت امام را شنیده بودم . راستش در ته دلم به آعاز گر جنگ دو به شک می شدم . اما امروز یک سخن زیبای نویسنده پرده ابهام از دیدگانم فرو انداخت .
  • علی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    14 3
    اینقدر صغری کبری کردن برای چه است همه می دانند که جنگ و حمله عملی را عراق شروع کرد ولی جنگ لفظی را از مدت ها قبل جمهوری اسلامی شروع کرده بود . همان گونه که جنگ لفظی با اسرائیل را جمهوری اسلامی شروع کرده و جنگ میدانی همیشه نتیجه جنگ لفظی اولیه است
  • FR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    8 3
    آغاز گر جنگ به گواهی سازمان ملل بی شک صدام بود ولی قطعا می‌شد جنگ را خیلی کوتاه تر خاتمه داد متاسفانه مثل الان که کاسب تحریم داریم اون موقع هم کاسب ادامه جنگ داشتیم !!!!
  • FR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    10 1
    آغاز گر جنگ به گواهی سازمان ملل بی شک صدام بود ولی قطعا می‌شد جنگ را خیلی کوتاه تر خاتمه داد متاسفانه مثل الان که کاسب تحریم داریم اون موقع هم کاسب ادامه جنگ داشتیم !!!!
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      0 0
      احسنت
  • حبیب IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    12 7
    زیبا کلام از مردانی است که تاریخ در موردش به درستی و صداقت قضاوت میکند او صادق است اقلا با خودش
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    13 3
    جناب موسوی دراین تحلیل شما ازاقای زیباکلام کاملا دچارشتابزدگی وبرداشت غلط شده ایدبدون شک اگر درابتدای انقلاب ازیک انسجام ملی درنگاه به همسایکان وجهان داشیم ومسولان به روابط بین الملل اشنایی حداقلی داشتند این جنگ خانمان سوز درکشور اتفاق نمی افتاد.یادتان باشه صدام حسین اولین کسی بود که انقلاب ایران را به رسمیت شمرد.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    3 3
    جدای از حمله های شدید که بعضا بوی بغض و کینه به آقای زیباکلام داشت، متن خوبی بود
  • محمد IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    18 1
    کار امثال شماها مغلطه کاریه.. خوبمیدونی منظور دکترچیه
  • محمد IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    9 7
    کاش همه به خوش فکری و دلسوزی وبی باکی زیباکلام بودند،
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    2 5
    احسنت
  • نصف جهان IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    4 8
    جناب موسوی،مثل همیشه منصفانه ومتین نوشتید.
  • AU ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    6 3
    خودتان هم خوب میدانید منظور زیباکلام چیست ولی دو سه کلمه را بولد کرده اید که انتقاد کنید. صحبت زیباکلام در حالت کلی درست است.
  • حسین IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    6 0
    جناب موسوی باعث اصلی جنگ ایران بود تشويق وتحریک مردم عراق بحرین کویت امارات عربستان برای شورش وانقلاب علیه حاکمان وقت فعالیت بی دروپیکر وخارج از عرف شاخه های نظامی تحت عنوان سازمان های آزادی بخش بمب گذاری در کویت وبحرین و عربستان کینه شکست صدام از شاه تفرقه و درگیری‌های داخلی کردستان گنبد خوزستان ترس حاکمان منطقه از حرکات تحریک آمیز در منطقه وقول کمک ومساعدت به صدام در صورت حمله به ایران صدام از بهار ۵۸ تصمیم حمله داشت ولی موافقت امریکارا نداشت وبدون موافقت آمریکا جرئت حمله نداشت با اشغال سفارت آمریکا در ایران و استعفای دولت موقت آمریکا جواز حمله به ایران را به صدام داد صدام با چراغ سبز آمریکا حمله کرد علت تامه جنگ اشغال سفارت بود وحماقت عاملین و نادانی مسئولین
  • FR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    9 1
    اسلامگراها یا کمک چپ گراها ،ایران رو ب ویرانی رساندن
  • سینا IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    22 0
    حالا اگر از اینکه چه کسی آغازگر جنگ بود بگذریم ادامه ان بعد از بازپسگیری خرمشهر و ورود بخاک عراق اشتباه بود و دنیا انرا نمی پذیرفت و به صدام کمک میکرد
  • کیان پارسا IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 2
    من همه حرفهای زیبا کلام رو شنیدم بنظرم فقط به ظاهر درست بنظر میرسه اما خیلی از حقایق جنگ ایران و عراق هنوز بازگو نشده واینکه آغازگر واقعی کی بوده معلوم نیست اما هرچه بوده توطئه غرب بویژه آمریکایی ها بود برعلیه ملت ایران
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    2 1
    آفرین به این تحلیل
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    2 13
    شاهپور بختیار عامل اصلی حمله عراق به ایران بود... بقیه عوامل فرعی هستند ...
  • مجید IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    3 1
    حرف های زیبا کلام منطقی و درسته بهتره امثال شماها گورشون را گم کنند و از این مملکت برند
  • بنده خدا IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    3 1
    هم عراق مقصر بود هم ایران و هم باقی دنیا، برنده جنگ هم اونیه که اسلحه میفروشه.
  • آرش IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    5 0
    نويسندگان مقالات باید قبل از هر گونه نقد سخنان و مطالب دیگران نسبت به مطالعه عمیق در آن موضوع پرداخته و از هر گونه جانبداری بپرهیزند متاسفانه بررسی دقیق وقایع تاریخی حاوی مطالب تلخی است که در برخی مقاطع زمانی دولت ها با سرپوش نهادن بر روی آن سعی در مخفی کردن و تطهیر عقاید خود دارند
  • رجبی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    3 1
    به نظر خیلی ها جنگ ساختگی بود وکوتاهی ما در ان دوره...بعد ازادی خرمشهر می شد صلح بشه و۷ سال الکی اینهمه هزینه وگرفتاری درست نشه...